
Ми засуджуємо війну і розірвали всі ділові стосунки із загарбниками
27.05.2022
У цій статті ми розвінчуємо деякі міфи та пояснюємо всі нюанси заряджання електрокарів Tesla в Україні.
Побоювання щодо доступності зарядки електрокарів – один з головних факторів стримування зростання їх популярності. У цій статті розвінчуємо деякі міфи та пояснюємо всі нюанси заряджання електрокарів Tesla в Україні.
Відповідь – від 2 до 30 годин. І те, ці цифри приблизні, тому що все залежить від того, з якою потужністю ви заряджаєте батарею і яка ємність цієї батареї. Батарея ємністю 100 кВт-год буде заряджатися 33,3 години при потужності зарядки 3 кВт-год або 2 години при потужності 50 кВт-год. У будь-якому випадку завжди потрібно ділити ємність акумулятора на потужність зарядки – так ви отримаєте час зарядки в годинах.
Є й інший нюанс – автомобіль не заряджається лінійно. Найефективніша зарядка відбувається в діапазоні від 20% до 80% акумулятора. Далі швидкість сильно знижується. Це пов’язано з тим, що чим більше іонів всередині акумулятора заряджено, тим важче доводиться зарядці і батареї “знайти” і зарядити іони, що залишилися. Це знижує швидкість заряду, причому значно.
Отже, ми розібралися, що швидкість зарядки автомобіля впливає потужність зарядного пристрою. Від чого залежить потужність заряджання? Від того, де та як ви заряджаєте Tesla.
Заряджати автомобілі Tesla вдома можна у різний спосіб.
У звичайній українській розетці напруга становить 230 Вольт ± 10%, а сила струму – до 16А. Що означає максимальну потужність на виході до 352 кВт. За фактом – чим старіша розетка та мережа, тим потужність нижча. Але навіть при повністю справній і не зношеній електромережі для зарядки Tesla зі 100-кіловатним акумулятором знадобиться 28,4 години (на практиці – до 30). Не найрадісніша перспектива. Навіть якщо у вас батарея на 50 кВт-год, вам знадобиться близько 15 годин для заряджання. За ніч ніяк не встигнути. Хоча для поїздки “дім-робота-дім” нічної зарядки вистачить.
Можна поставити додому спеціальну розетку, сила струму в якій становить вже 32А. Швидше за все, для неї доведеться підвести окремий, новий і якісний кабель. Але в результаті установки силової розетки, яку ще називають синьою, потужність заряджання підвищиться до 7 кВт. І для автомобілів Tesla з акумуляторами на 50, 60, 75 кВт-год – це вже означає повну зарядку за цілком прийнятні 8-10 годин.
До речі, а щостосовно Tesla Wall Connector? По суті він не дасть вам ніякого збільшення швидкості зарядки, тому що точно так само споживає струм від вашої мережі і вашої розетки. Куди ви приєднаєте – так він і працюватиме. Але якщо ви любите все оригінальне, то можна його використовувати.
Автомобілі Tesla європейського складання (яких в Україні меншість) відрізняються тим, що можуть приймати трифазний струм. Тому якщо встановити вдома трифазну розетку (міжфазна напруга 380 Вольт, напруга кожної фази 220В, сила струму 16А), вона зможе максимально видавати до 10,5 кВт.
Але є нюанс – в Україні є обмеження від РЕМ (районна електромережа) на максимально допустиме навантаження на споживача. Тому на приватні будинки подається потужність, яка може становити від 5 до 10 кВт (у кожному конкретному випадку залежить від можливостей магістральних гілок). Але більше 10 кВт – це рідкість, зазвичай показник нижче, тобто навіть із трифазною розеткою заряджатися ви будете не так швидко, як розраховуєте. Щоб підвищити навантаження, потрібно домовлятися з енергетиками.
Більшість публічних зарядок в Україні підтримує повільну зарядку, яка має ті ж чи схожі параметри, що й ваша електромережа. Тому вони видають до 15 кВт за годину. Маючи необхідні перехідники, ви можете зарядитись на такій станції – наприклад, під час робочого дня.
Також в Україні є мережі станцій швидкої зарядки – TOKA, Autoenterprise, Ionity, Quick Power, YASNO E-mobility та інші. Вони підтримують зарядку потужністю від 20 до 40-50 кВт. Не важко підрахувати, що навіть найбільший тесловський акумулятор можуть зарядити мінімально за 2 години, а максимально – годин за 5.
Але є два нюанси – це дорожче, ніж будь-який інший варіант, і вам знадобляться перехідники. Обидва питання розглянемо нижче.
Щоб зрозуміти скільки варто заряджати “телу” в будинку, потрібно знати який лічильник і схему оплати ви використовуєте.
За однозонного лічильника вартість кіловата в Україні становить 1,68 грн за кВт-год. Скільки заряджаєте – стільки і платите.50-кіловатної батареї Tesla Model 3 вистачає десь на 350 кілометрів запасу ходу. Допустимо, вам цього вистачить на три дні. Спрощено: ви заряджаєте акумулятор від нуля до 10 разів на місяць. 10х50х1, 68 = 840 гривень на місяць.
Якщо ви використовуєте двозонний лічильник і таку саму схему оплати, то за електроенергію, використану з 23:00 до 7:00, ви платите вдвічі менше – 0,84 грн/кВт-год. Це реально вигідно – поставити такий лічильник і заряджати машину вночі.
Є ще й тризонні тарифи, але на практиці їх рідко хтось застосовує.
Вартість заряду на громадських зарядних станціях встановлюється їх операторами та власниками. Наприклад, на деяких приватних зарядках із вас можуть нічого не взяти за електроенергію, але попросити заплатити за оренду паркомісця. А іноді й за те, й за інше.
Але великі мережі зарядних станцій переважно перейшли на тарифи за кіловат.
● TOKA – 5,99 грн/кВт (діє нічний тариф, з 23 до 7, 4,99 грн/кВт).
● Autoenterprise – тут іноді доведеться сплачувати за місце (до 10 гривень за годину) + за електроенергію від 4,07 до 6,49 грн/кВт).
● YASNO E-mobility – 9 грн/кВт за швидке заряджання 50 кВт або 4,5 грн за заряджання потужністю 25 кВт.
● Ionity – 5,99-6,99 грн/кВт.
*(Тарифи актуальні станом на вересень 2021 року)
Важливий нюанс, який потрібно розуміти – зарядні порти американських та європейських версій Tesla відрізняються.
Американські автомобілі Tesla одержали унікальну конструкцію зарядного порту, яку так і назвали Type Tesla. Щоб заряджати їх в Україні, потрібні перехідники.
Європейські версії автомобілів Tesla отримали зарядні роз’єми, поширені в Європі – це Type 2 (Mennekes) для Model S та Model X або CCS Combo 2 для Model 3.
Відмінності пов’язані з тим, що в США напруга у мережі становить 110-120В, а Європі 220-240В.
Повністю перелік поширених зарядних роз’ємів виглядає так:
1. Type 1 (він же J1772) – американський стандарт, повільне заряджання змінним струмом.
2. Type 2 (Mennekes) – європейський стандарт, повільне заряджання змінним струмом.
3. CCS Combo Type 1 – американський стандарт, комбінована зарядка змінним та постійним струмом.
4. CCS Combo Type 2 – європейська версія, комбінована зарядка змінним та постійним струмом.
5. CHAdeMO – роз’єм для швидкого заряджання постійним струмом більшості електромобілів.
Всі ці роз’єми встановлюються безпосередньо в різні моделі автомобілів, тому такі конектори використовуються на українських зарядних станціях. Так що для зарядки Tesla “де завгодно” обов’язково потрібні перехідники.
Більшість автомобілів Tesla в Україні – американського виробництва. А це означає, що їх оригінальні зарядки (вони ж Mobile Connector) просто не підходять для наших умов, бо мають іншу вилку. Тому ми, як і будь-які інші фахівці з Tesla, самостійно допрацьовуємо зарядні пристрої, щоб ви могли користуватися ними вдома.
В результаті ви отримуєте зарядний пристрій з двома додатковими “хвостами” (ми їх так називаємо) – для синьої розетки на 32А і для звичайної розетки на 16А. У зарядок першого покоління вони є частиною зарядного пристрою. У зарядок другого покоління – ці “хвости” знімні.
Також багато власників Tesla використовують не допрацьовані оригінальні зарядні пристрої mobile connector, а універсальні зарядні кабелі. З одного боку – у них вилка для звичайної розетки або синій розетки (а може бути і обидва роз’єми), а з іншого – роз’єм Type 1. У такому випадку додатково використовується перехідник.
Отже, для заряджання універсальним зарядним пристроєм або для заряджання на публічних зарядних станціях вам знадобляться перехідники та/або адаптери. Більшість власників Tesla використовують два основних. До речі, будь-які перехідники та адаптери ви завжди можете купити у нас у TeslaPark.
Перший – це перехідник з Type Tesla вашого автомобіля на універсальний роз’єм Type 1 (J1772) американського стандарту. Застосовується для звичайної зарядки (вона повільна). Це найпопулярніший і найпоширеніший перехідник, тому що більшість публічних станцій мають такий роз’єм.
Другий перехідник – з Type Tesla на CHAdeMO (він же перехідник Chademo Tesla USA). Використовується для швидкої зарядки, на швидкості від 20 до 50 кВт на годину.
Є третій перехідник, який знадобиться всім, хто має намір подорожувати на своєму електрокарі в Європі та користуватися станціями зарядки Tesla Supercharger. Це адаптер між вашим роз’ємом Type Tesla та роз’ємом Type 2 європейських “суперчарджерів”. Причому це вузькоспеціалізований перехідник, і він не працюватиме з будь-якими зарядками роз’єму Type 2. Також важливо розуміти, що універсальний перехідник між цими роз’ємами теж не підійде – Tesla Supercharger його просто не “побачить”.
На кінець 2020 року в нашій країні було близько 9000 зарядних станцій. Частина з них знаходиться на приватній території, але більшість у вільному доступі і належать великим мережам та їхнім партнерам.
Що особливо зручно, зарядні станції є на багатьох українських трасах. Наприклад, мережа YASNO E-mobility (раніше – проект STRUM) встановила станції швидкої зарядки на трасах Київ-Львів, Київ-Одеса, Київ-Харків та Київ-Дніпро. Тож у цих напрямках можна подорожувати цілком спокійно. Для пошуку зарядних станцій на інших трасах і взагалі в будь-якій місцевості використовується переважно дві програми.
Найпопулярніше – це PlugShare. Тут ви знайдете найдетальнішу інформацію про станції, типи роз’ємів, швидкість зарядки, а також відгуки тих, хто заряджався.
Також можна використовувати звичайні Google Maps, хоча інформація не завжди буває актуальною.
Заряджайте ваші Tesla правильно, безпечно та без запитань.